2011-05-18
 18:28:26

Frågor och svar..

Hej sötnosar!
Nu har jag inte varit så väldans aktiv här på senast, men som ni vet så går mitt bloggande i perioder.
Mitt liv går i alla fall på i vanlig ordning. Mysiga sociala tillställningar och myycket plugg.
Lite extra mycket så här nu innan sluttentorna. Men nu har jag bara en dugga och två tentor kvar, sen är jag klar!
Ska bli hemskt skönt faktiskt.
Dock kommer jag troligtvis plugga sommaren igenom. Har sökt 15,5 poäng förberedande fysik och matte under sommaren, vilket motsvarar 10 veckors heltidsstudier. Har dessutom sökt på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan), för de hade den bästa kombon. Såklart är det på distans. Nu är detta ju sen anmälan, så vi får se om jag kommer in och om allt annat klaffar. Men jag hoppas på det. Det hade varit ytterst tråkigt med en sommar utan plugg, och det är inte samma sak att chillplugga hemma utan ett kursupplägg.
Angående i höst så är det eventuellt en viss förändring av upplägget på g. Men det är ingen enorm förändring. Jag berättar mer när det är säkert. (Jag ska fortfarande plugga fysik. Don't you worry!)


Jag tänkte även ta och svara på en fråga som jag ofta får.

Varför får ni inte använda miniräknare på era tentor i matematik?

Det är förstås lätt att dra slutsatsen att vi förväntas vara genier som kan lösa stora tal i huvudet, men så är det inte.
Sanningen är att vi har kommit förbi den nivån då svaret är det viktiga. Vi håller på mycket med matematisk analys. Det vill säga, man analyserar en funktion på olika sätt. Ibland är uppgiften att hitta nollställen, ibland ska man rita upp funktionen grafiskt, Ibland ska man derivera den för att hitta tangenten i en punkt. Ibland kan det vara massor andra saker. Den rena numeriska räkningen är en parentes i sammanhanget, och är mycket enkel. Den är i stort sett på lågstadienivå. (DVS 7-2, -4+5, och liknande).

Som ett ytterst enkelt exempel kan vi säga:

2+5x4=22
Det är i vårt fall viktigare att veta VARFÖR svaret blir 22 (och inte 28), än ATT det blir 22.

Vi har inte miniräknare på tentorna eftersom att vi inte behöver miniräknare på tentorna.

(Däremot behöver vi miniräknare på fysiktentorna. Men där är det också helt andra typer av uppgifter. Vi räknar ofta med värden som är extremt stora, eller extremt små. Exempelvis en vindruvas tyngd på en neutronstjärna, eller attraktionskraften mellan två atomer.)

Vi hörs!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: