2011-03-08
 19:26:12

TISDAG 8/3 2011

Hejsan:)
Skrev visst inget mer igår, men oroa er inte. Jag lever fortfarande och jag ska inte sluta blogga den här gången:)

Var fett trött i huvudet efter tentan så det blev inget plugg sen. Jag var hemma och pysslade om mig själv och mitt hem lite istället.
Men tentan gick bra, så nu väntar jag spänt på resultatet.
Man kan ju förstås inte förutsäga resultatet så bra. Någon gång kanske man var säker på att man fått en 5a, och så slutar man på en svag 3a.
Vi har ju betygssystemet U,3,4,5
U står för underkänt.
Eftersom vi läser så pass mycket överkurs jämfört med motsvarande kurser i gymnasiet (en del av våra kurser ligger ju på universitetsnivå) så har vi ju så klart större kunskaper än gymnasieeleverna.
Därför skulle min uppfattning vara att:
3 motsvarar ungefär ett VG på gymnasienivå.
4 motsvarar ungefär ett MVG.
5 motsvarar MVG++

Vi måste alltså ha motsvarande VG för att klara kursen.
Om man skulle skriva U på en tenta så får man göra omtenta.
Om man inte klarar omtentan så får man skriva en ny omtenta. Kruxet är att de ligger i augusti, och vi måste vara klara med basåret den 15 juni får att få en garantiplats. (Vi har ju platsgaranti på valfritt civilingenjörsprogram, naturvetenskaplig kandidatexamen, eller lärare inom matte/NO.) Vi har alltså vår utbildning i höst säkrad. LiU garanterar att vi kommer komma in på något. Om det är för många basårare som vill in på samma, och basårsplatserna inte räcker till, så får man konkurrera med basårsbetygen.
Jag vill ju in på programmet: Kemi - molekylär design, vilket inriktar sig på organisk kemi och läkemedelskemi.
Man får hålla på att designa molekyler, och Linköping Universitet är mycket framgångsrika inom detta. De har många aktiva forskare och gör många nya, fantastiska upptäckter, framför allt inom nanokemi.
Det brukar inte vara så högt tryck på det programmet, så vi får ju hoppas på det bästa:)
Förra året fick alla basårare sitt förstahandsval.

På onsdag nästa vecka öppnar studera.nu portarna för alla ansökningar:)
Jag vet ju vad jag vill in på, men jag ska fundera lite på vad jag mer ska söka.

Nähä, slutpratat om skolan för idag.
Jag har snöat in på westernfilmer, så jag ska mysa ner mig i sängen med en semla framför "Once upon a time in the west".

Igår kollade jag på "Blazing saddles". Den är grym. Se den.

Sussa sött nu om vi inte hörs mer ikväll!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: