2011-03-11
 19:28:02

Peace, Love and Countrymusic!

Hejsan:)
Här kommer ett inlägg om musiken i min värld!

Jag lyssnar ju, som ni inte kan ha undgått att förstå, på countrymusik.
Varför i hela friden lyssnar jag på det? Varför lyssnar jag inte på Rix-FM som normalt folk?

Jag är uppvuxen med musiken. Jag har ett antal yrkesverksamma musiker på både mammas och pappas sida. Därför har musiken alltid haft en stor och naturlig plats i mitt liv. Jag är i princip uppvuxen på spelmansstämmor och med svensk folkmusik omkring mig. Jag har själv spelat ett antal instrument genom åren. Bland annat cello, fiol, blockflöjt, tvärflöjt och gitarr.
Detta har gjort att jag redan från början har vuxit in i ett annat musiktänkande än många andra i min ålder.
Jag har utvecklat en musikalitet, och uppskattar idag de flesta genrer. Jag kan lyssna på allt från Beethoven till Finntroll.

Dock letade jag i det närmaste omedvetet länge efter den perfekta genren. Genren som skulle förena alla mina favoritkomponenter hos musik.
Jag hittade countrymusiken tack vare min mormor, som är squaredancecaller, och alltså också uppskattar countrymusik.
Jag kan väl ha varit en 11-12 år när jag började lyssna på country, och sedan dess har det alltid varit det jag återvänt till. Det är verkligen genren som kombinerar det, i mitt tycke, bästa med musik.

Det jag vill ha är:
- Gunget och känslan jag hittar i blues.
- Känsla och mening i sången.
- Fartfyllda fioler och skickliga musiker med känsla av den irländska folkmusiken.
- Låtar som handlar om det vanliga livet, med saker som man kan relatera till.

Allt detta hittar jag i country.

Ni ska så klart få ett smakprov av låtarna som spelas mest här hemma just nu:

Lynn Anderson - Ride, ride, ride



Lynn Anderson - Rodeo Cowboy



Emmylou Harris - Even cowgils get the blues

(Efter tips av countrymormor!)


Waylon Jennings - Tonight the bottle let me down



Waylon Jennings - Mommas, Don´t let your babies grow up to be cowboys



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: