2011-03-19
 13:10:49

LÖRDAG 19/3 2011

Hejsan!
Jag sitter på "kontoret" (grupprummet där jag alltid är och pluggar. Jag är oftare där än hemma, om man räknar bort de timmar jag sover.) som vanligt.

Tänkte fixa ett par uppgifter i fysik. (ljudvågor. Räkna med decibel och sånt. Man måste räkna med logaritmer, och det är inte min allra starkaste sida. Jag har svaga sidor i matten också, tro det eller ej;))
Om någon timme ska jag vandra iväg till pendeln och ta tåget till Tranås för att vara hundvakt när morsan och farsan åker till Arlanda och hämtar min bror. Jag tänkte tillbringa kvällen framför Discovery Channel, i hopp om att det ska gå någon intressant dokumentär:) Men så klart ska jag tillbringa några timmar med skolböckerna först.

Blev glad idag när jag skulle köpa lunch och hittade en fräsch caesarsallad!
Det är nämligen lite svårt för mig att hitta bra lunch som faller in i alla mina kriterier.

Jag vill äta naturligt. Det innebär att jag vill ha relativt obehandlad mat. Jag äter ganska sällan lagad mat, utan tar hellre nyskuren sallad, några hela tomater och en hög med räkor.
Så klart är det svårt att få tag på helt obehandlat kött, men ska ju inte äta det rått;) Men jag äter mycket fisk och skaldjur. Då gärna rökt fisk, vilket faktiskt går att få tag på för ett bra pris om man håller ögonen öppna och vet vart man ska gå. Äter också mycket tonfisk på burk.
När jag äter nöt, fågel eller svin så blir det ofta i form av rökt skinka, eller rökt kalkon. Några skivor av detta är utmärkt att strimla ner i en sallad. Kyckling äter jag också en del, men då för det mesta kall (för det är godast.)
Så som sagt, obehandlad mat. Och ofta har jag inte så många ingredienser. Jag vill se exakt vad jag stoppar i mig. Om jag behöver läsa på innehållsförteckningen för att veta vad som finns i maten, så hoppar jag oftast över den till vardags.

Jag är inte rädd för att äta fett (så länge det är nyttigt fett, inte typ transfetter och andra skitfetter.)
Däremot försöker jag hålla sockerintaget på en rimlig nivå. Jag äter inte enligt LCHF, jag äter alldeles för mycket frukt och grönt för att kvalificera mig till den kategorin. Men jag äter inte pasta, ris, potatis eller liknande till vardags. Försöker också att dra ner på brödet. Äter hellre fil (jag är filofil som sagt) med blåbär eller liknande. Ibland har jag en näve frön i.

Jag äter lagom stora portioner. Jag äter tills jag slutar vara hungrig, men slutar innan jag blir påtagligt mätt.

Jag dricker sällan alkohol. Att läsa organisk kemi är en bra medicin mot att dricka alkohol, när man inser vilket gift det är, och vad som faktiskt händer i kroppen när man dricker. (Vet ni att etanol omvandlas till etanal i kroppen innan det blir nedbrutet? Etanal är en farlig aldehyd, som vanligtvis ses som ett gift. Och det vi upplever som bakfylla är i själva verket förgiftningssymtom från etanalen.)
När jag dricker strävar jag efter kvalitet framför kvantitet, och njuter hellre av ett par fina mörka Ale, än drar i mig tio Sofiero.

Jag röker ibland, vilket är en kvarleva från fjortisåren. Men jag är inte heltidsrökare. Det brukar mest bli på fester, eller i goda vänners lag. Nikotin är en starkt beroendeframkallande drog, och även den ett gift, och såklat ska man vara väldigt varsam med att använda den också. (Visste ni att i cigarettrök finns bla cyanväte. Cyanväte var en huvudingrediens i Zyklon B, vilket användes i andra världskrigets gasduschar.)

Men trots min filosofi om mat, och hälsan som kommer från det man stoppar i sig, så anser jag också att det är fel att vara fanatisk.
Har man en bra och hälsosam grund att stå på, så är det ingen som helst fara att stoppa i sig en chokladbit någon gång ibland. Det är ingen fara att gå ut och äta någon gång, eller stoppa i sig en pizza dagen efter en krogrunda.
Du blir inte tjock av att äta godis. Du blir tjock av att äta godis för ofta.
Ikväll kan det exempelvis mycket väl hända att jag äter en påse chips, och några bitar Riesen:)

Jag mår bra av min kost. Jag är glad, stark och pigg, utan uppenbara bristsymtom. Så länge man mår bra och har en filosofi man tror på, så är det ok. Och när man studerar på det sättet jag gör, så är kosten väldigt viktig för att hjärnan ska kunna fungera optimalt.

Nu ska jag äta upp min caesarsallad (kyckling, kalkon, grönsallad, tomater och parmesanost), så hörs vi senare!


lovisa

allt bra idag?:)



PUBLICERAT: 2011-03-19, 13:35:26 | URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: