2011-02-28
 20:27:54

Dag 03 - Mina föräldrar

Mamma
Min mamma är en människa som vill alla väl. Hon vill gärna finnas till för sina kära, och trivs bäst när alla omkring henne har det bra. Hon gillar inte konflikter, utan är mer för peace, love and understanding.
Hon har levt ett spännande liv fyllt av äventyr, och nu sköter hon hushållet där hemma.
Hon har en egen häst, Compete, som hon sköter och rider. Hon tävlar också lite dressyr på klubbnivå när andan faller på.
Hon sköter också om familjens två hundar, två svarta mellanpudlar vid namn Sirius och Remus. De små yrvädren är hennes ögonstenar:)
Ibland tar hon upp fiolen och spelar en trudelutt.
Min mamma är också smart och läraktig. Hon är jättebra på att undervisa, och vore väl egentligen den givna läraren.
Hon är rätt rejält nördig, framför allt inom biokemi, vilket hon har pluggat på universitetsnivå i ett antal år. Mamma är personen jag kan ringa och diskutera kolväten och andragradsekvationer med i en timme:)

Pappa
Pappa är ganska småländsk av sig. Han är tyst, stark och arbetsför till vardags, och ganska ekonomiskt sinnad, utan att vara snål.
Under mer avslappnade omständigheter är han dock mycket underhållande, och berättar gärna anekdoter om sina och andras äventyr, och gärna lokala historier från Tranåsbygden. Eftersom han är en begåvad historieberättare så skrattar man sig ibland fördärvad.
Han är mycket kreativ och det visar sig bland annat genom hans konstnärliga talang. Han sitter gärna och målar tavlor om sommaren.
Han är också något av en självlärd ingenjör, av typen Oppfinnar Jocke, och han har alltid en praktisk lösning i bakfickan.
Han är intresserad av mekanik och maskiner, och har ägt och reparerat en uppsjö av båtar, mopeder, gamla bilar etc.
Stråkinstrument är ett annat intresse, och han har en lång bakgrund som spelman och fiolreparatör. För tillfället så spelar han i ett antal olika orkestrar.


Jag har en bra relation till mina föräldrar. Jag vet att de alltid finns där för mig. Och jag har så klart dem att tacka för att jag är där jag är idag. Hur korkade jag än tyckte att de var när jag var 13, så har de ändå på något sätt lyckats få in lite vett, sunt förnuft och bra värderingar i skallen på mig. Det är rätt starkt jobbat...


Lisa Tidman

Tack kära dotter för de vackra orden :-)

KRAM


Bente olsen

Kommar i håg vad du sa om dina föräldrar när du var 13 år



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: