2011-04-15
 14:14:47

Velar

Hejsan!

Idag är en stor dag. I natt klockan 23.59 måste jag nämligen ha bestämt vad jag ska viga mitt liv åt.
Anmälningstiden går ut då, och efter det kan man inte ändra sig. Då är valet skrivet i sten.

Jag tänker inte ännu säga om jag lutar mot något av alternativen, och vad det i så fall är. Jag har tillbringat ändlösa timmar med att analysera och prata igenom valet. Men nu ska jag inte prata mer. Nu är det upp till mig, och bara mig.

Som ni vet så skulle jag ju läsa Kemi i Linköping. Men jag hade inte förutsatt att det skulle kännas så totalt omöjligt att välja bort fysiken.
Jag försökte pussla ihop det så att jag skulle läsa både och, och i så fall få en dubbel examen på tre år, och bestämma mig först inför mastern.
Men jag insåg att det var bättre att välja redan nu, så jag skulle kunna fokusera på en grej sedan. (Fast enligt studievägledaren kan jag få en dubbel examen om jag jobbar hårt.)
Dessutom vill jag plugga utomlands en del av tiden, och då på ett av världens statusuniversitet. (Jag har spanat in ett lite speciellt, men säger inte vilket än.) Och ska jag in där så gäller det att jag får 5or i allt. Det kan jag få, men det är svårt om jag pluggar dubbelt och inte får fokusera.

Därför så bestämde jag mig för att jag måste välja nu. Kemi eller Fysik.
Sedan insåg jag att OM jag ska plugga fysik, så är det inte i Linköping jag ska vara. LiU är en av Sveriges bästa tekniska högskolor, men jag vill ju hålla på med grundforskning, och då är det Uppsala jag ska satsa på. (Fysiklinjen i Linköping är mest inriktad på nanoteknik och materialvetenskap). Fysiklinjen i Uppsala håller på mycket mer med kosmologi, astrofysik, teoretisk fysik och elementarpartikelfysik, vilket i så fall är det jag vill syssla med. De är dessutom synnerligen involverade i ATLAS-projektet vid CERN, så jag kommer eventuellt hänga där en del i framtiden:)

Kemiprogrammet vid Linköping har jag för mig att jag har berättat om redan. (Inriktning på organisk kemi och molekylär design. Jag kommer antingen inrikta mig på organisk kemi eller läkemedelsforskning.)

Kemin vet jag att jag klarar, och jag kan få en lysande och rolig karriär. Men egentligen vill jag ju gräva ner mig i universums djupaste mysterier och stå i frontlinjen för modern forskning. Dock är fysiken hård, och den vägen är riskabel. Kommer jag palla trycket?

Så det är alternativen.

Jag kommer ha beslutat mig vid midnatt.

Nu ska jag springa iväg till campus för att diskutera en inlämningsuppgift och hämta ut en tenta. Har planerat ett matterace under påsklovet nästa vecka.

Sedan ska jag vara hemma och ladda upp med lite snacks för att ta mig en sista funderare och räkna ned till tolvslaget. Då, när beslutet inte går att ändra på, ska jag ta fram en flaska bubbel ur kylen och skåla för min framtid och min karriär.

Succeed!
Or die tryin'


Smurvelmurvelsmurfen

Åh.

Ja nu måste man bestämma sig. Det gjorde jag väl mer eller mindre redan för ett par veckor sen visserligen (och gjorde min ansökan för någon vecka sedan), men känns lite extra nu när det är sista dagen. Jag känner precis som du, fast i mitt fall är det biologi eller kemi som gäller.

Problemet med att bli biologi är att det finns extremt många och extremt få jobb, dessutom är jag inte överdrivet intresserad av djur utan mer liksom... små saker :P I stil med bakterier, celler och dylikt. Pluggar man kemi däremot har man massor av möjligheter för jobb i framtiden, dock är jag bättre på biologi än kemi, har i allmänhet enklast för biokemin och svårast för "räknedelarna".



Blev efter mycket övervägande molekylärbiologi (en vän ska också välja det som etta, så var väl kanske lite pga det också) som etta och läkemedelskemi som tvåa, båda på GU. Har väl någon typ av förhoppning om att det ska vara enklare att få jobb i framtiden om man läst molekylärbiologi än grön biologi. Dessutom gillar jag att man läser en del kemi på molekylärbiologi, samt att man slipper alla djur, haha ^^



Hoppas du kommer fram till något du gillar! (Finns det inget program som är en liten blandning av kemi och fysik eller något btw? Där man läser en del av båda liksom som ändå är ett vettigt program där man i framtiden har chans att få ett jobb man vill ha)



PUBLICERAT: 2011-04-15, 14:46:20 | URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Smurvelmurvelsmurfen

Sv; Ah, men finns det ingen möjlighet alls till grundforskning inom det då?

Andas ut vet jag väl inte om jag skulle säga att man kan, gäller ju att komma in också ;)



PUBLICERAT: 2011-04-15, 18:18:23 | URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Smurvelmurvelsmurfen

Svar: Jo jag behöver nog egentligen inte oroa mig något extremt för att komma in jag heller. Förra året var intagningen för molekylärbiologi 12.55, och det har legat mellan 12 och 14 de senaste åren. Har räknat ut att jag lär få någonstans mellan 17 - 19 ungefär, så det ser ju ändå rätt lugnt ut. :)



PUBLICERAT: 2011-04-15, 22:25:01 | URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Lisa Tidman

Väntar med spänning på ditt beslut. Båda alternativen är lockande och både Pappa o jag är övertygade om att det blir rätt oavsett vad du väljer. Vi hejjar på dig!! KRAM



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: