2010-09-09
 18:37:45

9/9 2010

Heej, här är jag igen:)
Tillbaka i Norrköping efter en väldigt rolig kalasmottagning och en sväng hem till min lilla ursprungshåla.
Dagen har bestått av en föreläsning i cellbiologi, som vi är inne på nu, och lite matteplugg i cafeterian. Vi har precis ätit middag och jag tänkte snart sätta mig med matten igen. Det är ju väldigt viktigt att jag verkligen förstår grunderna.
Innan pluggade man ju mest för betygen, och lärde sig tillfälligt det man behövde för att kunna klara proven, men nu är det annorlunda. Nu lägger jag ju grunden för min framtida yrkeskompetens. Det jag lär mig nu kommer jag använda dagligen i framtiden, och jag bör snart kunna det baklänges i sömnen. Det betyder att jag måste lägga betydligt större vikt vid förståelse av grunderna än jag gjort tidigare, och det tar ju lite tid.
Denna tentaperiod är väl egentligen den minst intressanta. Grundläggande matte, som man behöver kunna för att syssla med det roliga, och biologi som inte är mitt största intresse...
Nästa tentaperiod blir lite roligare, med fysik och kemi, men det kommer ändå vara ganska basic. Det jag verkligen ser fram emot är våren, som för min del troligtvis bara kommer bestå av matte och fysik (yay!), och särskilt då sista perioden, då jag kommer läsa Fysik B och motsvarade Matte E. Då kommer jag vara i sjunde himmelen hela tiden:)
Fast i vår står jag också inför ett problem. Ett svårt val ska göras.
Jag måste välja vad jag vill plugga sen, och vart.
Jag trivs ju väldigt bra här i Norrköping, men det finns väldigt intressanta utbildningar på andra ställen.
Just nu funderar jag på följande alternativ:
* Luleå Universitet - Civilingenjörsutbildning i Rymdteknik med inriktning Astrofysik.
* Uppsala Universitet - Kandidat- och masterexamen i Fysik med inriktning Astronomi/Astrofysik.
* Stockholms Universitet - Kandidat- och masterexamen i Astronomi.
* Linköpings Universitet - Kandidat- och masterexamen i Fysik och nanoteknik.
* Linköpings universitet - Civilingenjörsutbildning i Teknisk Fysik.
Fler alternativ kommer säkert dyka upp, och jag kanske ändrar mig vad gäller val av inriktning. Men som det känns nu är det fysik jag vill satsa på. Förutom Astrofysiken hade jag gärna nördat ner mig i den teoretiska fysiken, ja jag har många drömmar. Men det måste ju vara något man kan leva på också...
Jag har för övrigt funderat på en kandidatexamen i matematik, men det brukar bara hålla tills jag kommer på att det finns fysik också... Fysik är ju liksom matte, fast i en intressantare form.
Blaha, det löser sig nog. Något kommer jag ju säkert plugga, och det blir nog bra i slutändan, även om jag mot all förmodan skulle sluta som typ dagisfröken... haha.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: