2010-09-22
 12:07:00

22/9 2010

Heej! Här är jag igen:)
Precis hemkommen från en mattelektion och lite påföljande matteplugg. Kul och givande.
Nu ska vi käka lite lunch, och sen beger vi oss av till skolan igen för att plugga lite mer matte^^
Funktioner är det centrala just nu, och jag har tillbringat en stund med att slakta räta linjens ekvation, ni vet: y=kx+m
En typisk uppgift kan se ut:

Bestäm koordinaterna för skärningspunkterna mellan den räta linje som går genom punkterna P1=(-5;1) och P2=(7;25) och koordinataxlarna.
Bestäm sedan arean av det område i xy-planet som begränsas av koordinataxlarna och den räta linjen.


Det är när man börjar räkna med sånt här som matte blir riktigt intressant. Det är nämligen nu som man börjar se hur matten kan överföras till verkligheten. Att se en ekvation ta form som en linje, en parabel, eller en tredimensionell figur är nästan som magi, fast en mycket logisk och begriplig magi. Matte är ju nyckeln till allt. Allt är matte. Universum och allt där i kan beskrivas med matte. Förstår du matte förstår du universum, eller du har i alla fall koden till att på sikt förstå det.
Att lära sig matte är som att flytta till Grekland, inte fatta någonting, men plötsligt så lär du dig grekiska. Det blottar en helt ny värld av möjligheter, som förut var dolda.
Att lära sig matte är som att vara extremt närsynt, men plötsligt få på sig ett par glasögon.

Jag önskar så att fler förstod hur fantastiskt spännande matematiken är. Det är så otroligt synd att det ämnet är så hatat.

Jaja, slut på glorifieringen. Budskapet: Jag gillar matte.

Ikväll händer det faktiskt en rolig grej, som jag kanske berättar mer om sen. Efter det har jag hört ryktas om klassfest^^ Vi har ju inget på schemat imorgon:)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: