2010-09-20
 12:04:34

20/9 2010

Det var ett jäkla klagande!
Sure, valresultatet blev knappast som alla ville, men vem hade förväntat sig det? Vem hade förväntat sig att 100% av Sveriges befolkning skulle bli nöjda?
Ett demokratiskt val har genomförts, svenska folket har röstat och resultatet av detta står klart.
Och det första jag ser när jag går in på typ vilket forum som helst är en mur av gnäll över den "hemska, nygamla, äckliga mördarregeringen".
Jag hade så klart till fullo förstått att de rödgröna väljarna gjort statusuppdateringar i stil med: "Nej vad synd att det blev blå regering!", "Bättre lycka nästa val, då tar vi dem!", "Tusan också!" och mer i den stilen.
Men när man ser statusuppdateringar av typen: "Mitt liv är över!" "Jag ska immigrera till USA!" "Detta är en dag av landssorg", "Jag kan inte längre bo här! Jag skäms över mitt land", "Välkommen till fyra mardrömsår, jag ska gå och gräva ner mig!" och så vidare.
Då undrar man lite hur de resonerar. Okej, det blev blå regering, men det är inte ett resultat av något sorts myteri. Det är ett resultat av en demokratisk folkomröstning!
Uppenbarligen vill en majoritet av Sveriges befolkning ha en blå regering, och det är ju självklart synd för de som inte vill det.
Men att istället för att uttrycka lite vanlig besvikelse, så beter folk sig som småbarn i en sandlåda. Småbarn vars dagisfröken precis sagt till dem att "Nej, du får minsann ta den blåa spaden istället!", fast ungen vill ha den röda.
Folk skriker ihjäl sig om det hemska land vi bor i, och vårt mardrömsstyre, utan den minsta vilja att se saker och ting ur ett lite större perspektiv.
Vi har demokrati för tusan! Ni får gå och rösta! Och när ni gör det, då kan ni inte uppskatta den otroliga lyx det är att få göra det, utan ni gnäller ihjäl er om att alla inte tycker precis lika dant som ni.
Tjura lite ni, det är ok. Men tjura inte som att Hitler återuppstått och invarderat oss med en armé av stridsrobotar. Och när ni slutat tjura, visa lite tacksamhet. Och när ni gjort det, tja, vi har ju ett till val om fyra år, och mycket kan hända innan dess.

Nu säger jag inte att detta bara gäller rödgröna. Det hade säkert låtit precis lika dant om de blåa om valresultatet varit annorlunda.

Och ja, SD kom in. Nej, det är väl inte särskilt trevligt. Men de kom in för att en tillräckligt stor andel av svenska folket vill att de ska sitta där.
Var 20:e svensk röstar på SD. Och eftersom att SD har blivit så otroligt mobbat så vågar större delen av väljarna inte erkänna det. Jag garanterar att ni har flera SD-väljare i er bekantskapskrets. Bororsans-flickväns-lillasysters-kompis, som är så snäll och timid, och skulle rösta på miljöpartiet. Är du säker på det?

Och BTW, chilla. Ett parti som är så hatat som SD kan knappast varken bli stort eller långvarigt. Hela Sverige kommer ju jobba emot dem, och många SD-väljare kommer bli knäckta av hatet.

Min slutliga poäng är väl att man måste visa lite större acceptans för folks åsikter, och mycket större tacksamhet för det land vi lever i.
Som någon klok människa en gång sa:
Jag hatar dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: