2010-10-26
 20:30:27

TISDAG 26/10 2010

Tja!
Även fast jag är himla dålig på att blogga, så tänkte jag att jag skulle uppdatera lite.

Helgen efter tentan var väldigt lugn. Vi har bara vilat våra huvuden och taggat inför veckan.

I går började vi med kemin, och det var ju på en otroligt grundläggande nivå. Men det är ju bättre att gå dit och kunna allt, än att stanna hemma och upptäcka att man missade något...

Denna dag började vi även med en kemiföreläsning, som handlade om periodiska systemet (som jag har studerat sedan sexan), och därefter jonbindningar och metallbindningar (som jag undervisade niorna om i våras när jag praktiserade och vikarierade som matte/NO lärare.)
Men ändå mysigt att vi är igång med tentaperiod 2, och att äntligen den dötrista biologin är över.

Därefter hade vi ÄNTLIGEN fysik!
Men på grund av ett litet missförstånd satt jag inte och väntade ivrigt en halvtimme innan lektionen skulle börja, utan jag rusade in med andan i halsen exakt klockan 13.15
Detta resulterade i grov mobbning resten av dagen.
Föreläsningen i sig bestod av ett långt och mysigt intro, där vi diskuterade vad fysik är, och varför man ska lära sig det.
Efter det pratade vi grundläggande optik, och det var faktiskt snäppet intressantare än jag hade väntat mig.

Har gått en sväng på stan, och nu sitter jag och chillar, och ska snart börja med maten (kors i taket. Jag är vanligtvis diskansvarig.)

Imorgon blir det ännu en underbar, kunskapsfylld äventyrsdag på mitt älskade universitet, haha.
Efter det ska jag vara hemma och pyssla lite med typ hårfärgning och sånt nödvändigt. (Jag kamouflerar min geekness.)
På torsdag ska jag upp till "norrland" och klappa på alla isbjörnar! Synd att jag inte har en Canada Goose, som jag vill ha, för det blir nog kallt i igloon...

Nä men Niklas och jag ska alltså till Dalarna en sväng och hälsa på hans familj och vänner, och jag har även hört ryktas om party...
Det blir nog mycket trevligt:) Och jag ska nog hinna med lite plugg också. Missar jag faktiskt ett par föreläsningar som jag måste ta igen med hjälp av de kära kursböckerna och mitt minne.

Vidare så börjar det klarna vad jag vill göra nästa höst. Som det ser ut nu så blir det ingenjör.
Väljer dock mellan Civilingenjör i Teknisk Fysik och Civilingenjör i Rymdteknik
Oavsett vad jag väljer så är planen att doktorera direkt efter utbildningen och sedan forska.
Fördelarna med att först läsa till ingenjör istället för kandidat+master är ju så klart att du har en bredare kompetens. Du får ju också ett stort tekniskt kunnande.
Detta gör att man alltid har något att falla tillbaka på om det skulle gå dåligt med forskningen. Jag har en bred utbildning som kan ge mig många typer av jobb.

Om jag väljer Teknisk Fysik, kommer jag välja inriktningen Teoretisk Fysik. Jag kommer läsa relativitetsteori, kärnfysik, elementarpartikelfysik med mera. Det är elementarpartikelfysiken som lockar mest här, och jag skulle gärna doktorera inom det.
Jag kommer försöka komma in i Linköping.

Om jag väljer Rymdteknik kommer jag välja inriktningen Rymdens och atmosfärens fysik. Då kommer jag inrikta mig mer på den teoretiska delen av rymdtekniken och rymdforskningen. Men jag kommer ändå läsa många tekniska kurser, och jag kommer bo och läsa en tid i Kiruna, vid Sveriges rymdparadis Esrange. Där får man inte bara observera, utan även aktivt delta i projekt som att konstruera och skjuta upp satelliter.
Inom det här området är det stjärnfysik som intresserar mig mest, och jag hade gärna doktorerat inom det.
Denna utbildningen finns bara vid Luleå Tekniska Universitet, så då blir det en flytt till Norrbotten, och senare Lappland.
Jag tycker egentligen att det är lite väl långt att flytta, och det är det som håller mig tillbaka.

Så, då fick jag med lite om mitt liv Då, Nu, Sen och Senare.
Får se om jag blir lite duktigare på att blogga framöver...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: