2010-10-31
 16:21:53

The Road



I går såg jag den här fantastiska filmen, som jag bara måste blogga om.

The Road är ett postapokalyptiskt drama som kryper under skinnet på en, och stannar där.
Det är en rysande obehaglig film som lämnar tittaren mållös.

En katastrof av episka proportioner har inträffat (vad som hänt lämnas osagt), och livet på jorden har i stort sett utrotats. Kvar finns ett fåtal individer, vars liv handlar om att överleva. De för en hopplös kamp mot svält, sjukdomar, kyla och det kannibalistiska helvete med total avsaknad av mänsklighet som samhället reducerats till.
Filmen följer en man och hans son, under deras mållösa vandring genom ett förkolnat, bränt och grått USA. Att mänskligheten snart kommer vara helt utdöd är ett outtalat faktum, som hänger som en skugga över hela filmen. Historien är i själva verket ett utdraget dödsskrik för allt vi känner till.

Relationen mellan mannen och sonen under de osannolika omständigheter som råder är både gripande och hjärtskärande. Och den porträtteras mycket bra med Viggo Mortensen som den paranoida fadern, vars enda mening och syfte är att beskydda sonen. Under hela filmen för han också en inre strid med sig själv om huruvida han ska skjuta sonen för att skona honom.
Kodi Smit-McPhee gör en lysande insats som sonen, som med ett barns hela naivitet fortfarande tror på det goda hos människan. Men den djupt traumatiserade sidan av honom kommer också fram på ett trovärdigt sätt.

Att överleva i en död, grå värld, utan minsta hopp om framtid, i ett grymt samhälle där människans värsta sidor kommer fram, är ett drama som inte ligger allt för långt borta från ett troligt scenario.
Filmen lämnar också mycket utrymme för spekulationer.

Jag blev berörd av filmen, och för första gången på väldigt många år ställdes jag inför en filmscen som var så obehaglig att jag var tvungen att blunda.
För första gången på väldigt många år gav även samma filmscen mig mardrömmar.
Detta är en film som stannar kvar i minnet under lång tid, och trots att jag blev så berörd, så illa till mods, så kommer jag se den om och om igen.
Jag ska också gå raka vägen till bokhandeln och köpa boken (som fått många priser) imorgon.
Detta är en av de bästa filmer jag sett.

Och för er som undrar, mina gissningar om vilken katastrof som inträffat är, utan inbördes ordning:
Ett eller flera stora supervulkanutbrott
Meteor/komet nedslag
Kärnvapenkrig


ica

huuu. jag har den här boken och har tänkt läsa den hur länge som helst, men med den där recensionen vet jag inte om jag vågar...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: