2010-11-05
 13:18:32

Att förolämpa folk...

Tja, nu tänkte jag skriva lite om ett ämne som ofta upprör mig.
Det här med förolämpningar.
Okej, ibland beter sig någon jäkligt dumt, man kan ogilla någon, störa sig på den etc.
Då kanske man får lust att snacka skit om personen ifråga, eller kanske till och med skriva en nedsättande kommentar på deras blogg. (Nej, jag syftar inte på den här bloggen, utan på storbloggarna).
Huruvida man ska eller inte ska förolämpa personer kan vi ta en annan gång, nu ska jag prata om HUR man förolämpar folk.

För det första, och kanske det andra och tredje också, så ska man inte ljuga i sin förolämpning. Detta gör ju bara att man framstår som oseriös, och det hela blir sandlåda.
Exempel:
Jag stör mig på Person X. Person X rider i samma stall som jag.
Jag förolämpar Person X genom att säga till mina kompisar att Person X rider som en kratta.

Är det verkligen så? Person X kanske rider helt ok? Men det är klart att det tar emot att erkänna om det är en person man inte gillar. Men för tusan, skärp er! Anmärk på det som är grunden till ert ogillande, istället för att hitta på massor andra grejer.

Exempel 2:
Jag stör mig fortfarande på Person X.
Jag går omkring och säger att hennes häst är ett ök.

Men för tusan, vad har hennes stackars häst gjort dig?
Se exemplet ovan för vidare instruktioner.

Exempel 3:
Person X går mig fortfarande på nerverna.
Jag tar nu till det ultimata vapnet genom att säga (alternativt skriva som en kommentar på hennes blogg) att hon - ve och fasa, håll i hatten - är FUL!

För tusan, visserligen har vi alla olika smak, och man är inte snyggast i allas ögon, men skaffa lite perspektiv.
Det finns väldigt få personer på denna jord som är genuint fula.
Kommentarer av typen "Du tror att du är något men egentligen är du så jäkla fuuuul!"
får nog de flesta med lite perspektiv att tänka sig personen som skrivit som en smått obstinat och ganska barnslig tonåring, som dessutom är en smula avundsjuk, och inte har blivit given så mycket av vare sig fantasi eller ordförråd.
Och de flesta tar heller inte åt sig av såpass klumpiga försök till förolämpningar.
För vidare instruktioner, se första exemplet.

Så, är det lite klarare?
Naturligtvis finns det väldigt många fler exempel, men det här kanske visar lite vad jag menar...
Och så klart så är det allra bästa att inte förolämpa någon över huvud taget om man kan undvika det.
En bra, gammal och fin regel är så klart:
Har du inget gott att säga, HÅLL DÅ KÄFTEN!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: